Flyg

Det har blivit en del resande den senaste tiden. Och det är väl i sin ordning. Två grejer dock som jag måste briefa helt kort.


Varför är det helt omöjligt att avresa i tid? Jag vill inte vara nån trött pendlare som ska klaga på sj typ men what the fuck! På de senaste 6 flighterna har 100 % varit försenade med mellan 15 minuter och två timmar. Och alltid av de mest fantastiska skäl. Första gången det faktiskt var lite jobbigt lät de oss gå ombord på planet innan de upptäckte att det var trasigt. Så vi fick inte gå av utan sitta snällt och vänta. "Hur lång tid tar det då?" kan man tycka är en rätt rimlig förfrågan. Då fick man till svar att det visste de inte. Fine. Kan så vara. Men av vilket skäl vet de inte det? Jo, de vet nämligen inte riktigt hur de ska lyckas laga planet. "Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa detta men kollegorna på vårt Servicecenter nere i Danmark ska faxa upp instruktioner". Faxa upp! Jo men det känns ju genast tryggare om ni får några trevliga danska instruktioner via faxen som ni kan följa. Efter knappt två timmar "Vi har nu lyckats åtgärda felet och borde lyckas ta oss iväg inom ett par minuter". Jag vill inte höra den sortens osäkerhet, tack så hemskt mycket! Men vi kom iväg i alla fall, tids nog. Och helskinnade dessutom.


Nästa gång förseningen var sådär genomtrevlig var förra veckan. Denna gång var resan också kvällstid och jag skulle hem till Sthlm. Nu var dock planet försenat redan tidigare under dagen så det blev inte tal om att gå ombord (eftersom planet ej var där) utan vi fick vänta vid gaten, och dessutom bara cirka en halvtimme. Jag reflekterade över huvud taget inte över varför vi var försenade utan satte mig mest och hade heller aldrig tänkt på varför vi var sena om inte den satans kaptenen var snäll nog att berätta det för oss. "Den lilla förseningen beror på att vi tidigare under dagen haft problem med en del rökutveckling i kabinen, men det ska vara löst nu". Detta sa han medan vi taxade mot startbanan och jag har väl aldrig varit så sugen på att hoppa av i farten. "...det ska vara löst nu". Återigen, what the fuck! Hade bara den där Bigglesstalkern hållt snattran hade det ju varit hur chill som helst. Gaah!


Men det som egentligen stör och gnager mig when it comes to flygturer är en liten detalj. Ni känner alla till den där lilla säkerhetsgenomgången de envisas med att köra innan take off? Eftersom de inte säger så där extremt mycket saker man inte kan lista ut så har jag börjat reagera på petitesserna i stället. Jag har lagt märke till att FlyNordic (som jag rest mest med senaste tiden) börjar sin predikan med att berätta om nödutgångarna. Fair enough. Men jag får inte till matematiken riktigt. Det är som om Björn skulle ha skrivit deras manus. Här kommer ett exakt citat av både dagens orerande och förra torsdagens "Dessa plan har åtta nödutgångar - två längst bak, två i mitten av kabinen och två längst fram". Detta har stört och retat mig en mycket lång tid nu. Är det någon som sitter på en skiss av där sabla planen så jag kan få förstå hur 2+2+2 blir 8 och i och med det få peace at last?


Vidare nu, later...


Kommentarer:
Postat av: Björn

SSka vi jämföra mattebetyg från gymnasiet, din bövel!

Postat av: p2k

Jag erkänner. Jag hade ig i mac. Men om jag inte minns helt fel var det väl strax innan den kursen man fick lära sig 2+2+2? Eller är jag helt ute och cyklar?

2008-02-05 @ 14:30:50
URL: http://p2k.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits